Η μέθοδος Pilates είναι μια αυτοβιωματική μέθοδος εκγύμνασης η οποία σχεδιάστηκε από τον Joseph Hubertus Pilates (1880- 1967). Γεννήθηκε στη Γερμανία και ήταν Ελληνογερμανικής καταγωγής. Το Pilates είναι γεμάτο αντιθέσεις, είναι σκληρό και παράλληλα αιθέριο ταυτόχρονα απλό και πολύπλοκο. Επικεντρώνεται στη συμμετρική στάση του σώματος στον έλεγχο της αναπνοής στην ενδυνάμωση των κοιλιακών στη σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης , της λεκάνης και της ωμοπλάτης επικεντρώνεται επίσης στην ευλυγισία των μυών στην κινητικότητα των αρθρώσεων και στην ενδυνάμωση μέσω του ολικού εύρους κίνησης, Αντιμετωπίζει το σώμα σαν σύνολο γι’ αυτό και δεν προκαλεί τραυματισμούς. Κάτι που καθιστά την μέθοδο σαν άριστο μέσο αποκατάστασης τραυματισμών και χρόνιων παθήσεων.

Ο Joseph Huber Pilates γνωρίζοντας σε βάθος την ανθρώπινη φυσιολογία, θέλησε να δημιουργήσει ένα ποιοτικό και ολοκληρωμένο τρόπο άσκησης.
Άλλωστε ο ίδιος ο Pilates συνήθιζε να λέει «Σε 5 μαθήματα αρχίζεις να αισθάνεσαι τη διαφορά σε 10 μαθήματα το αισθάνονται και οι άλλοι σε 20 μαθήματα έχεις ένα εντελώς καινούργιο σώμα»
Για τον σκοπό αυτό, συνδύασε βασικές αρχές της yoga και άλλων μεθόδων άσκησης που προέρχονται από τις ανατολικές φιλοσοφίες, με την δυναμική μεταγενέστερων δυτικών μεθόδων. Η αρχική του ονομασία ήταν Contrology (η τέχνη του ελέγχου) , αρχικά υιοθετήθηκε από διάσημους χορευτές και άλλους επαγγελματίες της κίνησης, και αρκετά χρόνια αργότερα, αναγνωρίστηκε σαν μια πραγματική επανάσταση και εξαπλώθηκε σε όλο το Δυτικό κόσμο, για να καταλήξει στη σημερινή ευρύτατη αποδοχή και αναγνώριση.

Η βασική αρχή, και θεωρητικό υπόβαθρο της μεθόδου είναι ο έλεγχος και η σταθερότητα του κέντρου βάρους του σώματος (η κοιλιά).¨Όπως κάθε υλικό αντικείμενο έτσι και το ανθρώπινο σώμα, έχει ένα κέντρο βάρους από το οποίο εξαρτάται η ισορροπία του.
΄Ολες οι κινήσεις που κάνουμε στη ζωή μας και η ενέργειά μας έχουν σαν αφετηρία , τη δύναμη που προέρχεται από το κέντρο μας, μέσα από αυτό ελέγχουμε οτιδήποτε άλλο στη ζωή μας.
Οι μύες εξισορροπούνται και όλο το ανθρώπινο σύστημα κινείται πιο αποτελεσματικά.
H μέθοδος Pilates αποτελείται από 500 περίπου ασκήσεις ακρίβειας, στις οποίες συμμετέχει όχι μόνο το σώμα, αλλά και η αντίληψή μας, και οι οποίες εκτελούνται σε ειδικά σχεδιασμένα όργανα, μόνο από ειδικά εκπαιδευμένους στη μέθοδο, γυμναστές. Oι ασκήσεις – με κύριο άξονα, πάντοτε, το κέντρο του σώματος (κοιλιακοί μύες) – βασίζονται σε δέκα άξιες: Χαλάρωση, Συγκέντρωση, Αναπνοή, Ευθυγράμμιση, Συνειδητοποίηση του κέντρου, Έλεγχος, Ακρίβεια, Συνεχής (κυκλική) ροή των κινήσεων, Αντοχή. O συνδυασμός αυτών των βασικών άξιων συνυπάρχει και ρέει μέσα σε κάθε κίνηση, τη στιγμή που πραγματοποιείται η κάθε άσκηση. O σχεδιασμός των ασκήσεων βασίστηκε σε πολλές εναλλαγές, με λίγες επαναλήψεις, έτσι ώστε να τονώνονται οι μύες, χωρίς να διογκώνονται, ν’ αναπτύσσεται η ελαστικότητα και η δύναμη, ενώ ταυτόχρονα, το σώμα αποκτά μια πρωτόγνωρη ισορροπία και αρμονία. H σωστή αναπνοή είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην εκτέλεση όλων των ασκήσεων, η ακρίβεια, η συγκέντρωση και η Προσωπική ενασχόληση του γυμναστή με τον ενασκούμενο, καταλήγουν στην πλήρη ευθυγράμμιση του σώματος, λόγω της μεγάλης ακρίβειας, που υπάρχει στην άσκηση. Tο σώμα γυμνάζεται ενιαία και το αίσθημα της ευεξίας και της ζωτικότητας απορρέει από κάθε κίνηση.