Το Functional Training τα τελευταία χρόνια έχει κάνει μια δυναμική εμφάνιση στο χώρο των γυμναστηρίων κι όχι μόνο.
Οι ρίζες της λειτουργικής προπόνησης (functional training) είναι ο χώρος της αποκατάστασης. Ο λόγος αυτού είναι τα αποτελέσματα που κερδίζονται μέσα από αυτή την προπόνηση. Με την πάροδο του χρόνου εντάχθηκε στο πρόγραμμα αθλητικών ομάδων, καθώς και σε ομαδικά προγράμματα γυμναστηρίων. Πιο αναλυτικά, οι ασκήσεις που την απαρτίζουν στηρίζονται σε κινήσεις του σώματος που εκτελούνται σε καθημερινές δραστηριότητες κι η εξάσκησή τους θα βοηθήσει το άτομο για μια καλύτερη ποιότητα ζωής ή για μεγιστοποίηση της απόδοσης (αν μιλάμε για αθλητές). Πολλοί έχουν ασπαστεί αυτή τη μέθοδο προπόνησης διότι όχι μόνο προσφέρει όσα προαναφέρθηκαν αλλά απευθύνεται σε όλους τους ασκούμενους, ανεξαρτήτως ηλικία, φύλο και επίπεδο φυσικής κατάστασης.

Το αποτέλεσμα της λειτουργικής προπόνησης είναι η βελτίωση της ευκινησίας, των αντανακλαστικών, της σταθεροποίησης, της ταχύτητας και της δύναμης αντίδρασης, όπου το σώμα έχει τη δυνατότητα να αντισταθμίσει τις αλλαγές στο κέντρο βάρους για να μπορεί να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά

Για να χαρακτηριστεί η προπόνηση λειτουργική πρέπει οι ασκήσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα προπόνησης να συγκεντρώνουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Να ενεργοποιούν τα νωτιαία αντανακλαστικά
  • Να διατηρούν οριακά το κέντρο βάρους του σώματος πάνω από τη βάση στήριξής του
  • Να συνδυάζονται ασκήσεις ανοικτής και κλειστής αλυσίδας κίνησης
  • Να βελτιώνουν τη νευρομυϊκή συναρμογή
  • Να εξασφαλίζεται η ισορροπία δύναμης μεταξύ αγωνιστών και ανταγωνιστών μυών
  • Να ενεργοποιούνται οι μυς σταθεροποίησης
  • Να χρησιμοποιείται το ενεργό εύρος κίνησης
  • Να χρησιμοποιούνται τα ελαστικά στοιχεία των μυών
  • Να αυξάνουν την ταχύτητα αντίδρασης
  • Να προσφέρουν κάθετη και μη-κάθετη αντίσταση
  • Να δίνουν δυνατότητα κίνησης σε όλες τις κατευθύνσεις